TARPTAUTINEI NERŪKYMO DIENAI SKIRTAS KRYŽIAŽODIS

Kiekvienais metais trečiąjį lapkričio ketvirtadienį minima Tarptautinė nerūkymo diena yra gera proga atkreipti rūkančiųjų dėmesį į galimybes atsisakyti rūkymo savo ir savo artimųjų sveikatos labui.

Higienos instituto duomenimis rūkymas yra susijęs su lūpų, burnos ertmės ir ryklės, gerklų, trachėjos, bronchų ir plaučių piktybiniais navikais, kraujotakos ir kvėpavimo sistemų ligomis. Pasyvus rūkymas taip pat kelia pavojų sveikatai, kadangi tabako dūmuose yra medžiagų, kurios laikomos kancerogeninėmis. Nors dūmai gali būti nematomi ir bekvapiai, jie gali likti ore iki penkių valandų, tad užterštu oru kvėpuojantiems asmenims didėja rizika susirgti plaučių vėžiu, lėtiniais kvėpavimo sutrikimais ir sumažinti plaučių funkcionavimą.

Pastebima, jog rūkymo tendencijos keičiasi – cigarečių vartojimas per pastaruosius metus mažėja, tačiau vis labiau populiarėja bedūmiai tabako gaminiai bei elektroninės cigaretės. Elektroninių cigarečių skystyje dažniausiai yra nikotino, sukeliančio priklausomybę ir pasižyminčio neigiamu šalutiniu poveikiu sveikatai, bei kitų toksinių medžiagų. Pasaulio sveikatos organizacija įspėja, kad elektroninių cigarečių garuose esančios kenksmingos medžiagos gali kelti pavojų ne tik pačio rūkančiojo, bet ir aplinkinių sveikatai.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras minėdamas Tarptautinę nerūkymo dieną siūlo patikrinti savo žinias sprendžiant kryžiažodį. Burtų keliu 3 asmenys teisingai išsprendę kryžiažodį – bus apdovanoti biuro įsteigtais prizais.

Išspręstą kryžiažodį atsiųskite el.paštu: vsb.siauliuraj.stiprinimas@gmail.com iki gruodžio 2 dienos.

Labiausiai paplitę mitai apie rūkymą ir jų paneigimas, nes tikėjimas šiais mitais yra pavojingas asmens ir visuomenės sveikatai.

1 mitas. Pradėjus rūkyti paauglystėje nebus ilgalaikių padarinių, jeigu mesi rūkyti iki trisdešimties metų.

Netiesa, nes rūkymas stabdo paauglių plaučių formavimąsi: mergaičių kvėpavimo organai formuojasi iki 18 metų, o berniukų – iki 24 metų. Pradėjus rūkyti paauglystėje, sutrinka plaučių formavimasis ir tai gali lemti lėtinių kvėpavimo organų ligų atsiradimą vyresniame amžiuje.

2 mitas. Rūkau tik kartais, todėl tai neturi žalingo poveikio sveikatai.

Netiesa, nes nėra saugaus surūkytų cigarečių skaičiaus, kadangi pats rūkymas žalingas sveikatai. Surūkant nuo 1 iki 4 cigarečių per dieną, jau yra didesnė rizika susirgti plaučių vėžiu bei širdies ir kraujagyslių ligomis nei nerūkančiam asmeniui.

3 mitas. Renkuosi „lengvas“ cigaretes, nes jos mažiau kenksmingos už „sunkiąsias“.

Netiesa, nes „lengvos“ cigaretės yra tokios pat kenksmingos ir pavojingos sveikatai, kaip ir bet kurios kitos cigaretės. Jas rūkant dūmų į plaučius įkvepiama netgi daugiau, nei rūkant „sunkiąsias“.

4 mitas. Rūkymas mažina stresą, padeda nusiraminti ir atsipalaiduoti. Netiesa, nes įkvepiami tabako komponentai ne atpalaiduoja, o atvirkščiai – slopina tam tikras centrinės nervų sistemos sritis ir dėl to žmogus pasijunta ramesnis. Vėliau jau būdamas nuo nikotino priklausomas toks žmogus nebegali nusiraminti ir atsipalaiduoti be rūkymo.

5 mitas. Rūkymas malšina alkio jausmą, „degina“ riebalus ir padeda likti lieknam.

Netiesa, nes daug antsvorį turinčių ir nutukusių žmonių rūko, o jų svoris nemažėja. Be to, sportuodamas ir pasportavęs rūkalius jaus didesnį nuovargį, nes jo fizinės galimybės yra mažesnės nei nerūkančio žmogaus dėl didesnės širdies apkrovos.

6 mitas. Elektroninės cigaretės yra saugesnės nei įprastos cigaretės.

Netiesa, nes yra registruoti rūkant elektronines cigaretes patirti veido, rankų bei kitų kūno vietų nudegimai, apsinuodijimai nikotinu ir kiti nusiskundimai – galvos skausmai, kosulys, pykinimas, vėmimas, alerginės reakcijos.

7 mitas. Elektroninės cigaretės yra nepavojingos aplinkiniams.

Netiesa, nes elektroninių cigarečių garuose yra nikotino, sunkiųjų metalų dalelių bei kitų sveikatai žalingų medžiagų. Lietuvoje draudžiama rūkyti elektronines cigaretes uždarose patalpose.

8 mitas. Elektroninės cigaretės gali padėti mesti rūkyti.

Netiesa, nes elektroninių cigarečių rūkymas tik didina žalingą tabako vartojimą tarp jaunimo.

9 mitas. Jau per vėlu mesti rūkyti.

Netiesa, nes niekada nėra vėlu mesti rūkyti.

10 mitas. Esu jau priklausomas nuo nikotino ir, stengdamasis mesti rūkyti, nesugebėsiu kovoti su nikotino abstinencijos simptomais.

Netiesa, nes nikotino abstinencijos simptomai, kaip apetito padidėjimas, svorio augimas, nuotaikų kaita, susikaupimo problemos, gali būti palengvinami ir kontroliuojami, pritaikius pakaitinę nikotino terapiją ir kreiptųsi psichologinės bei psichosocialinės pagalbos.

Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Lina Norkienė

Leave a Reply

Šrifto dydžio keitimas
Kontrastas