Pagalbos mokinių savirūpai organizavimas ugdymo įstaigose

Kaip suprantama vaiko savirūpa?

Vaiko savirūpa suprantama kaip vaiko, sergančio lėtine neinfekcine liga (LNL), ugdomas(is) gebėjimas saugoti sveikatą, prisitaikyti prie aplinkos sąlygų, apsisaugoti nuo ligos komplikacijų, sveikatos būklės pablogėjimo atpažinimas ir gebėjimas pačiam vykdyti gydytojo paskirtą gydymą savarankiškai, su šeimos ar specialistų pagalba.

Kas yra lėtinės neinfekcinės ligos (LNL)?

Ilgos trukmės ir paprastai lėtai progresuojančios ligos, tokios kaip širdies ir kraujagyslių ligos, vėžys, cukrinis diabetas, lėtinės kvėpavimo takų ligos ir psichikos sveikatos sutrikimai. Taip pat apima ir šias ligas: cukrinį diabetą, bronchų astmą ir dermatitus.

Kas organizuoja mokinio savirūpai reikalingą pagalbą ugdymo įstaigoje?

Vaikams, sergantiems lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis, mokinio savirūpai reikalingą pagalbą organizuoja ugdymo įstaiga.

Ugdymo įstaiga informaciją apie mokinį, sergantį LNL, kuriam reikia užtikrinti savirūpą gali gauti dviem būdais:
1. Gavusi tėvų (globėjų, rūpintojų) prašymą priimti į mokyklą mokinį sergantį LNL, arba, jei mokinys jau mokosi mokykloje, gavusi tėvų (globėjų, rūpintojų) prašymą organizuoti mokiniui savirūpą.
2. Gavusi informaciją apie LNL sergantį mokinį, kuriam reikalingas savirūpos užtikrinimas iš visuomenės sveikatos specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kuris analizuoja duomenis apie mokykloje besimokančių mokinių sveikatos būklę, pateiktus VSS IS sistemoje.

Jei mokykla informaciją apie mokinį sergantį LNL gauna pirmuoju būdu, turi pareikalauti tėvų (globėjų, rūpintojų), kad mokinys būtų pasitikrinęs sveikatą tam, kad šie duomenys bei gydytojų rekomendacijos atsirastų ir VSS IS sistemoje.

Kas dalyvauja savirūpos įgyvendinimo procese?

Vaiko savirūpos įgyvendinimo procese dalyvauja vaikas, jo tėvai/globėjai, visuomenės sveikatos specialistas, ugdymo įstaigos vadovas ar jo įgaliotas atstovas, vaiką ugdantys mokytojai ir kiti švietimo pagalbos specialistai.

Kaip vyksta savirūpos įgyvendinimo procesas?

Tėvai/globėjai kartu su ugdymo įstaiga ir visuomenės sveikatos specialistu užpildo „Pagalbos vaiko savirūpai, kai vaikas serga lėtine neinfekcine liga, teikimo ugdymo įstaigoje planą“ (toliau – Planas). Planas gali būti pildomas pasitelkiant vaiką gydantį gydytoją. Ugdymo įstaigos vadovas paskiria asmenis, atsakingus už Plano arba atskirų Plano dalių vykdymą.

Koks yra vartojamų vaistų administravimas (laikymas, išdavimas, naudojimas)?

Vaistai laikomi ugdymo įstaigos sveikatos kabinete, klasėje, grupėje ar kitoje Plane tiksliai nurodytoje vietoje. Vaikui išduodami vartoti tik Plane nurodyti vaistai, Plane nurodytomis vaistų vartojimo dozėmis, laiku, vartojimo būdu. Jeigu mokiniui reikia atlikti procedūrą, kuri priskirta asmens sveikatos priežiūros licencijuotoms paslaugoms, kaip pvz.: vaisto injekcija, kateterio įvedimas ir kt., tai atlieka mokinio tėvai/globėjai.

 

IŠSAMESNĖ INFORMACIJA – HIGIENOS INSTITUTE:

LĖTINĖMIS NEINFEKCINĖMIS LIGOMIS (CUKRINIU DIABETU, BRONCHŲ ASTMA IR DERMATITU) SERGANČIŲ VAIKŲ, UGDOMŲ BENDROJO UGDYMO ĮSTAIGOSE, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS MOKYKLOSE METODINĖS REKOMENDACIJOS

NEINFEKCINIŲ LIGŲ PROFILAKTIKA