MINIME TARPTAUTINĘ TRIUKŠMO SUPRATIMO DIENĄ

By 2020-04-2927 sausio, 2021Aktualijos, Aplinkos sveikata

Balandžio 29 d., pasaulyje jau 25-ą kartą minima Tarptautinė triukšmo supratimo diena. Ji skirta skatinti gyventojų susirūpinimą ilgalaikio triukšmo poveikio žala visuomenės sveikatai.
Triukšmu vadinamas nepageidaujamas žmogui garsas, sklindantis iš įvairių (natūraliųjų ir dirbtinių) garso šaltinių. Fiziologiniu požiūriu tai bet koks garsas, kuris trukdo normaliam žmogaus darbui ar poilsiui. Akustinis triukšmas – įvairaus stiprumo ir dažnio garso bangų visuma, kuri gali sukelti nepalankias bei kenksmingas pasekmes sveikatai. Siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į triukšmo keliamus iššūkius, kurti tylesnių namų, tylesnių mokyklų ir tylesnio poilsio aplinką, ugdyti visuomenės atsakomybę už sveikos aplinkos kūrimą sau ir savo vaikams.
Natūralus gamtinis triukšmas – jūros ošimas, upelio čiurlenimas, medžių šlamėjimas, paukščių čiulbėjimas pasižymi visai kitokiomis akustinėmis charakteristikomis, jis nesukelia jokių neigiamų emocijų bei pasekmių sveikatai. Priešingai, natūralus gamtinis triukšmas veikia žmogų raminančiai, gerina jo nuotaiką, praturtina emocinę sferą.
Kraštutiniais atvejais triukšmas gali sukelti klausos pažeidimus. Klausos pažeidimo rizika aktuali triukšmingose darbo vietose dirbantiems žmonėms arba nelaimingų atsitikimų atvejais. Didelis dėmesys skiriamas vaikų ir paauglių klausos sutrikimams, ypač išpopuliarėjus patogiems asmeniniams muzikos klausymosi įrenginiams (ausinukams). 
Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Europos regiono biuro atstovų teigimu, triukšmas yra ne tik aplinkosaugos problema, bet ir veiksnys, keliantis vis didesnę grėsmę visuomenės sveikatai.
Nors dauguma žmonių pripranta prie triukšmo ir jo nebepastebi, tačiau net ir nereaguojant į garsus, žmogaus smegenys nenustoja registruoti iš išorės siunčiamų signalų. Tik visiška tyla leidžia joms šiek tiek pailsėti.

Kaip apsisaugoti nuo triukšmo?

  • Naudokite klausos prevencines priemones, jei esate veikiamas didelio triukšmo (pjaunant žolę, remontuojant butą ir kt.).
  • Jei esate koncerte ar diskotekoje, būkite atokiau nuo garso kolonėlių, pasinaudokite pertrauka.
  • Klausydamiesi muzikos per grotuvo ausines, pasirinkite tinkamą (saugų) garso lygį.
  • Pirkdami žaislus vaikams, atkreipkite dėmesį į jų skleidžiamą triukšmą. Būtina atsiminti, kad vaikai žaisdami dažnai laiko daiktus šalia ausų.
  • Stenkitės daugiau laiko praleisti gamtoje.

Garso slėgio lygis (dB)

 Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai primina, kad turime išmokti susigyventi ne tik su dirbtinai sukeliamu triukšmu, bet ir mėgautis natūralios gamtos garsais ar tiesiog pasidžiaugti tyla.  Šiaulių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Viktorija Strazdinienė

Šrifto dydžio keitimas
Kontrastas