MOKAUSI PASITIKĖTI SAVIMI, PIEŠIANT IR ŽAIDŽIANT ANT ŠVIEČIANČIO STALIUKO

Sausio mėnesį Naisių mokyklos priešmokyklinio ugdymo grupė, Bubių mokyklos priešmokyklinio ugdymo grupė ir darželio vaikai dalyvavo užsiėmimuose „Mokausi pasitikėti savimi, piešiant ir žaidžiant ant šviečiančio staliuko“. Padedant visuomenės sveikatos specialistei, vaikai ant įvairiomis spalvomis šviečiančio staliuko dėliojo spalvotas figūrėles, stebėdami kaip tos pačios spalvos figūrėlės kitoje staliuko šviesoje virsta kita spalva (pvz. raudona figūrėlė mėlynos spalvos fone tampa violetinė ir pan.). Kartu mokėsi figūrų pavadinimų, kai buvo prašoma surasti visus kvadratėlius ar trikampius. Staliukas gali skleisti net 16 skirtingų spalvų šviesą.
Mokslas apie spalvas yra labai senas. Spalvas, dažus žmonija atrado jau žengdama pirmuosius savo žingsnius. Tai lėmė noras reikštis, ženklinti, puoštis. Mokslui apie spalvas nusipelnė ir jų psichologinį poveikį tyrė Niutonas, Gėtė, Itenas ir dar daugelis kitų mokslininkų. Gydymas spalvomis vadinamas chromoterapija (iš gr. kalbos chroma reiškia „spalva“).
Taigi spalvų galia žinoma nuo seno ir pritaikoma mūsų sveikatai gerinti. Spalvos veikia kūną, protą, sukelia fiziologines reakcijas, turi įtakos vidaus organų veiklai, bendrajam dėmesingumui. Spalvos veikia mūsų nuotaiką, apetitą, miegą ir kiekviena iš jų turi savo reikšmę:

  • Balta – šalta, pati šviesiausia spalva. Ši spalva stiprina organizmo imunitetą.
  • Juoda spalva daugeliui žmonių daro neigiamą poveikį – taip siekiama tapti neprieinamam ir intriguojančiam.
  • Mėlyna spalva sukelia pasitikėjimą.
  • Indigo – tai labai sodri mėlyna spalva, taigi jos poveikis dar intensyvesnis. Spalvų terapijoje ji naudojama skausmui malšinti, raminti.
  • Raudona spalva – labai stiprus stimuliatorius – stimuliuoja jausmus, įkvepia pasitikėjimą savimi.
  • Oranžinė spalva sukelia malonias svajones. Ši spalva gerina mūsų gebėjimą kontaktuoti su aplinka, padeda išsivaduoti iš slogios nuotaikos.
  • Žalia spalva – tai gamta, pasitikėjimas, atgimimas, ramybė.
  • Žydra spalva – mažina susierzinimą, neigiamas emocijas.
  • Geltona – šviesos, aukso ir šlovės spalva – suteikia laimės, pusiausvyros ir džiaugsmo pojūtį.

Visiškam atsipalaidavimui visuomenės sveikatos specialistė pakvietė vaikus ant šviečiančio staliuko žaisti su kinetiniu smėliu – lipdyti norimas figūras, piešti ar net spalvotas figūrėles paslėpti smėlyje.
Piešimas smėlyje ir žaidimas su smėliu lavina sensorinius pojūčius, turtina saviraišką, skatina mąstymą, tobulina bendravimo įgūdžius, kūrybingumą, lavina vaizduotę, gerina atsipalaidavimą. Šviesa padeda pritraukti ir išlaikyti vaiko dėmesį, stimuliuoja protinę veiklą, ramina, o piešimas ir lipdymas iš smėlio ant šviesos staliuko turtina vaiko vaizduotę, tad vaikui jau vien procesas yra inspiruojantis. Tokia edukacinė priemonė – galimybė kiekvienam vaikui ugdytis, tobulėti ir mokytis pasitikėjimo. Taip pat šio staliuko ir užsiėmimų su juo pagalba lavinamos ir kitos sritys bei gebėjimai: smulkioji ir stambioji motorika, akių-rankų koordinacija, išradingumas, kantrybė ir gebėjimas susikaupti.
Šviesa atpalaiduoja ir pritraukia dėmesį, lyg užburia. Dėl to kūrybinis ar mokymosi procesas darosi patrauklus ir įtraukiantis. Šis tas naujo ir netikėto, o taip pat išlaikančio dėmesį ilgesnį laiką. Vaikas mokosi būti susikaupęs, pasitikintis. Šviesos ir šešėlių žaismas tuos pačius, įprastus dalykus, spalvas padaro kitokiais, tad vaikas turi galimybę stebėti, koks permainingas ir nenuspėjamas gali būti pasaulis. Vienas tas pats daiktas kitokioje šviesoje gali atrodyti visai kitaip. Taip vaikui parodoma, kad pokyčiais galima pasitikėti. 

Parengė visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos priežiūrą ugdymo įstaigoje, Edita Čalnarė